Storytels
hållbarhets­rapport  2022

Kommentar från hållbarhets­utskottet

2022 var ett exceptionellt år för Storytel då vårt mål för hållbar lönsam tillväxt, tillsammans med förändrade marknadsförhållanden, ledde till ett skifte i Storytels strategi. Vårt åtagande att arbeta för människors och planetens bästa står fast. I årets rapport­ presenterar vi en uppdaterad väsentlighetsanalys på koncernnivå, vilken omfattar Storytels viktigaste hållbarhets­områden och vår approach till dessa.

Stories, ljudböcker, böcker och läsning utgör fortsatt en mycket viktig byggsten i samhället och i människors välmående och utveckling. Berättelserna får ännu större betydelse i tider av osäkerhet, då de kan hjälpa oss att slappna av, lära oss något nytt eller bara fly undan vardagen för en stund. 82 procent av Storytels kunder uppger att de läser mer sedan de började att prenumerera på Storytel, vilket vi är mycket stolta över. Som förlag och strömningstjänst för ljudböcker är Storytels själva syfte att empower people through stories.

I väsentlighetsanalysen ges klimatfrågan högsta prioritet av alla Storytels intressenter. I april 2022 åtog vi oss att sätta vetenskapsbaserade mål, minska utsläppen i linje med Parisavtalet och sätta ett netto noll-mål. När vi nu lägger 2022 bakom oss är vi på god väg med införandet av långsiktiga mål och en plan för utsläppsminskningar.

Helen Fasth Gillstedt och Jonas Tellander, hållbarhets­utskottet.

Storytels vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats.

Om Storytel

Storytel strävar efter att vara en global marknadsledare inom digitalt berättande. Storytelkoncernen består av två affärsområden, Streaming och Publishing, vilka är verksamma inom media och underhållningsbranschen samt förlagsbranschen. Storytel är idag både en digital plattform för stories och en traditionell förlagskoncern, vilket möjliggör en kombination av de bästa delarna av förlagsverksamhet och teknik. Genom att Storytels berättelser är tillgängliga via en digital plattform kan prenumeranter läsa och lyssna på ett sätt som passar en modern livsstil.

Flicka med hörlurar tittar på hund

Viktiga händelser 2022

• Uppdaterat väsentlighetsanalysen på koncernnivå.
  • Åtagit oss att sätta vetenskapligt baserade utsläppsmål i linje med Science Based Targets Initiative
  • Lanserat en uppförandekod för leverantörer som går i linje med de tio principerna i FN:s Global Compact.
  • Stöttade Internationella PENs 100-årsjubileum.

Nyckeltal 2022

82%

av användarna uppger att de oftare läser eller lyssnar på böcker sedan de började prenumerera på Storytel.

87%

av medarbetarna upplever att de kan vara sig själva.

10064

Storytelkoncernens totala utsläpp uppgick till 10 064 tCO2e (ton koldioxidekvivalenter), en 41-procentig minskning jämfört med 2021.

Mål för 2023

• Hjälpa en miljon människor att läsa en bok per månad.

• Färdigställa vetenskapligt baserade mål enligt Science Based Targets-initiativet samt plan för utsläppsminskning.

• Uppnå en eNPS- och engagemangsnivå över branschgenomsnittet.

• Förbereda Storytel-koncernen inför det nya EU-direktivet kring hållbarhets­rapport­ering (CSRD).

Hållbarhet på Storytel

Storytel delar in sitt hållbarhets­arbete i tre områden.

Du kan läsa mer om Storytels hållbarhets­arbete inom varje område i denna rapport­.

Läs mer om ESG på Storytel

Storytels hållbarhets­resa

Första hållbarhetsrapport­en och väsentlighetsanalysen

Första hållbarhetspolicyn

Första kartläggningen av växthusgasutsläpp

Deltagare i FN:s Global Compact

Anslutning till Science Based Targets-initiativet

Om rapport­en 2022

Hållbarhetsrapport­en är framtagen i enlighet med årsredovisningslagen. Storytel har rapport­erat med hänvisningar till GRI-standarderna. GRI-innehållsindex finns i PDF-versionen av rapport­en. Rapport­en avser huvudsakligen Storytel Streaming, som står för mer än 80 % av koncernens intäkter. Avsnitten som behandlar Storytel Books och dess förlag är tydligt markerade i rapport­en.